Çanakkale’ye köprü yapılacağının kesinleşmesinin ardından Tekirdağ ve İzmir arasında kalan yerlerde arazi ve konut fiyatları kısa sürede değerini katladı. Yaşanan bu gelişmeler inşaat sektörü devlerinin de rotasını Çanakkale’ye çevirdi. Ayrıca Çanakkale 1915 Köprüsü ihalesinin sonuçlanması ihracatçıyı da sevindirdi.

Dünyanın en uzun asma köprüsü olma özelliğine sahip olacak olan “1915 Çanakkale Köprüsü”nün temeli 18 Mart 2017’de atılacak Projenin ilk duyulduğu andan itibaren gerek köprü gerekse otoyolların çevresindeki bölgelerde ev ve arazi fiyatlarında belirgin bir artış yaşanmıştı. Limak-Yapı Merkezi ve Güney Koreli iki grubun oluşturdukları konsorsiyumun en iyi teklifle öne çıktığı ihale aşamasının sonlanması gözleri yeniden bölgeye çevirdi. Bir süredir özellikle Lapseki - Gelibolu arasında konut fiyatları yüzde 50 oranında artarken arsa ve tarla fiyatlarında yüzde 100, hatta kimi yerlerde yüzde 200’ü aşan artışlar kaydedildi.

İstanbullu müteahhitler akın ediyor
Çanakkale Köprüsü dopingi, İstanbullu büyük inşaat şirketlerini de harekete geçirdi. Markalı konut üreticileri, değerleme şirketleri üzerinden bölgede fiyat ve arazi araştırmalarını hızlandırdı. İzmir, İstanbul ve Bursa gibi büyük illerin yapılacak otoyol ve köprü üzerinden bölgeye erişimi kolaylaştıracak olması yeni konut projeleri ve turizm yatırımlarının kısa sürede bölgede yükseleceğinin göstergesi.

TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, İstanbullu firmalar için bölgede bir süredir çalışmalar yaptıklarını belirtirken, kısa ve orta vadede fiyat artışları ile bölgeye yeni bir nüfus akışı olabileceğini söyledi. Eva Gayrimenkul Değerleme Lisanslı Değerleme Uzmanı Şeyma Şehirli de ilk defa İstanbullu müteahhitlerden bölge için talepler aldıklarını ifade etti.

Vasıfsız araziler bile ikinci el oldu
Kuşkusuz en rağbet gören alanlar köprünün iki yakasında bağlandığı noktalar olan Gelibolu ile Lapseki. Bölge genelinde boş arazi oranının düşük olması da artan taleple fiyatların hızlı yükselişine yol açıyor. Hatta köprünün temelinin atılmasıyla yeni bir fiyat artışı dalgasının oluşması ihtimali de yüksek. Bölgedeki emlakçılar, birçok konut, vasıfsız tarla ve imarlı arazinin şimdiden ikinci el olarak satıldığını ifade ediyor.

Mega proje etkisiyle bölgenin sanayi yatırımları çekmesi, lojistik anlamda da önemli bir değer kazanımı bekleniyor. Bu anlamda, değer artışı pek çok bölgeyi de yakından ilgilendiriyor.
Sadece Çanakkale değil, Tekirdağ, Balıkesir ve İzmir’e kadar bu artışın etkileri tüm geçiş noktalarında, ulaşımın daha kolaylaştığı alanlarda hissedilecek.

Metrekare fiyatları yüzde 100 arttı
Yapılan araştırmaya göre, Lapseki ilçesinin güneyinde yer alan Kocaveli-Suluca köyü bölgelerinde istenen değerlerde yüzde 100’e hatta daha üstünde bir artış var. 1 yıl kadar önce metrekaresi 25-80 lira arasında olan arazi fiyatları son zamanlarda 70-200 lirayı gördü. Gelibolu bölgesinde ilçenin güneyinde yer alan Sütlüce köyü bölgelerinde de istenen değerler bakımından yüzde 100’e varan artışlar görülüyor. En fazla metrekaresi 50-60 lirayı gören araziler anda 130 lirayı geçen fiyatlarla satılıyor.

Gelibolu bölgesinin büyük bölümünün Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı kapsamında olması sebebiyle bölgede yapılaşma kısıtlamaları bulunuyor. Bölge genel olarak ikinci ve üçüncü derece sit alanı olduğu için yapılaşma belirli izinlerin alınmasının ardından yapılabiliyor. Bu yüzden Gelibolu’da fiyat artışı daha sınırlı kalsa da Lapseki’de daha hızlı bir artış var.

Arazi fiyatı 1’di 10 oldu
Gelibolu emlakçılarından Yunus Emlak’ın sahibi Şenol Çorbacı, piyasanın ciddi bir hareketlenme içinde olduğunu anlatırken, vasıfsız arazilerin dönümünün 10 kat fazla kazandırmaya başladığını kaydetti. Çorbacı, “10 bin lirayı görmeyen dönüm fiyatları 90 bin liraya kadar çıktı. Bunlar, köprüyü, denizi, boğazı gören araziler. İmarlı araziler daha fazla artıyor. 18 Mart’ta köprü temelinin atılmasıyla daha da yüksek fiyatlar bekliyoruz. Tabi yerleşim alanları olarak yeni imara açılacak yerler göç de alacaktır” diye konuştu.

120 binlik ‘ev’ 200 bini buldu
Lapseki emlakçıları da bölgede yoğun bir köprü gündemi olduğunu ifade ediyor. Lapseki Emlak Yöneticisi Necati Çekmez, 120 bin liraya satılan evin şu anda 200 bin liraya kadar alıcı bulduğunu anlatıyor. İpek Emlak Yöneticisi Rıfat İpek ise pek çok noktada kat be kat artışların yaşandığını söylerken, “10 liraysa 100 lira oldu. Bin lira olacak. Hiç kuşku yok. Bölge halkı elindekinin değerlendiği için memnun. Bir de nüfus gelecektir tabi. Bu da bölgenin beklediği bir şey” dedi.

Turizmde iyi günler yakın
Turizmciler de gerek yerli gerek yabancı turist açısından köprünün önemli bir ziyaretçi akını oluşturmasını bekliyor. Çanakkale Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği Derneği Başkanı Kemal Pazarbaşı, turizmde her şeyin ulaşımdan geçtiğini belirterek, Çanakkale’nin daha iyi erişilebilirliğiyle daha iyi talep göreceğini söyledi.

Turizmdeki zorlu 2016 öncesinde yıllık 700 bin yerli, 500 bin yabancı ziyaretçi aldıklarını anlatan Pazarbaşı, bu rakamları iki katına çıkarmanın zor olmadığını dile getirdi. Pazarbaşı, köprü projesiyle birlikte Çanakkale’nin kendini daha iyi anlatacağını ve daha çok yakınlaşacağını kaydetti. İhracatçıyı da memnun etti

İhracatçıyı da memnun etti
Çanakkale 1915 Köprüsü ihalesinin sonuçlanması ihracatçıyı da sevindirdi. Köprünün, Ege Bölgesi’nin Avrupa’ya ulaşımında pozitif etkisi olacağını ve ihracat maliyetlerini düşüreceğini belirten Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı Nurettin Tarakçıoğlu, Egeli ihracatçılar sıradaki beklentilerinin THY’nin İzmir’den ana destinasyonlara direkt uçuş başlatması ve İzmir Alsancak Limanı’nın rehabilitasyonu olduğunu söyledi.

Proje, sivil ulaşımın yanı sıra ticarete de yararlı olacak. Çanakkale 1915 Köprüsü ile Malkara’ya kadar 100 kilometrelik otoyol yapılacak. Böylece Marmara Denizi’nin etrafında bir ring oluşturularak, ulaştırma koridorlarının birbiri ile buluşması sağlanacak. Otoyol ringi, Osmangazi Köprüsü’nün yer aldığı İstanbul- İzmir Otoyolu, 3. köprünün yer aldığı Kuzey Marmara Otoyolu ve Kınalı-Tekirdağ Çanakkale- Balıkesir Otoyolu projelerinin gerçekleştirilmesiyle hayata geçirilecek. Ring projesi, Çanakkale Boğazı’na kurulacak köprüyle tamamlanacak. Böylece, Avrupa üzerinden gelip Ege bölgesine, Batı Akdeniz’e, İç Anadolu’nun batısına gidecek yük hareketi Çanakkale 1915 Köprüsü üzerinden sağlanacak. Köprünün hizmete girmesiyle hem İstanbul’un üzerindeki trafik yükü azalacak, hem de önemli bir ihracat koridoru hayata geçmiş olacak.

‘Pozitif etkisi olur’
Tarakçıoğlu şunları söyledi: “Çanakkale 1915 Köprüsü, Ege Bölgesi’nin Avrupa’ya ulaşımında pozitif etkisi olacak. Maliyetlerimizi azaltacak. Teslimat sürelerini kısaltacak. Bu olumlu süreç rekabetçiliğimizi olumlu etkileyecek. Egeli ihracatçılar olarak diğer önemli beklentilerimiz ise THY’nin İzmir’den ana destinasyonlara direkt uçuş seferleri başlatması ve İzmir Alsancak Limanı’nın rehabilitasyonunun ivedilikle yapılmasıdır.”
Editör: Boğaz Gazetesi