İl Özel İdaresi İl Genel Meclisi Temmuz ayı ikinci oturumu geçtiğimiz gün gerçekleşti. Toplantıya İl Özel İdaresi’ne başvuran GESTAŞ’ın üçüncü kez hem komisyon hem de meclis üyelerinden ret cevabı alması damga vurdu.

İl Genel Meclisi’nin ikinci oturumunda, gemi satın almak için ‘Borçlanma ve Kefalet Yetkisi’ ile İl Özel İdaresi’ne başvuran GESTAŞ’ın durumu ele alındı. Vali Orhan Tavlı tarafından üçüncü kez gönderilen dosya komisyon tarafından kısa zaman önce ret cevabı almıştı. Komisyonun verdiği RED kararı tekrar mecliste oylamaya sunulmasının ardından GESTAŞ A.Ş.’nin borçlanma ve İl Özel İdaresinin borca kefil olması yönündeki talebi oy çokluğu ile tekrar reddedildi.

“AK PARTİ GRUBU OLARAK KARARIMIZ BU YÖNDE OY KULLANACAĞIZ”
Konuyla ilgili açıklamada bulunan AK Parti İl Genel Meclis Üyesi Bülent Korkmaz, “Komisyonda katılmadığımızı belirtmemizin sebebi GESTAŞ’ın kendi gemisinin sahibi olması yönünde AK Parti grubu olarak kararımız bu yönde oy kullanacağız. Defalarca tartıştık, sonuçta GESTAŞ’ın kiradan kurtulacaktı. GESTAŞ Genel Müdürü defalarca hem komisyona hem parti gruplarına sunumunu yaptı. Buna rağmen oy çokluğuyla ret edildi. Tekrar konu gündeme geldi. Bu oylama biz AK Parti olarak bu komisyon raporunu ret oyu vereceğiz” ifadelerini kullandı.

“ÖZEL İDARE BÜTÇESİYLE KEFİL OLUNMASI UYGUN GÖRÜLMEMİŞTİR”
CHP İl Genel Meclisi Grubu da GESTAŞ’ın uygun görülmemesi ile ilgili olarak yaptığı değerlendirmede şu ifadeler yer aldı:
“GESTAŞ A.Ş.’nin borçlanma ve İl Özel İdaresinin borca kefil olması yönündeki talebi İl Genel Meclisinin Temmuz ayı ikinci birleşiminde oy çokluğu ile yeniden uygun görülmemiştir. Söz konusu karar GESTAŞ’IN gemi satın alması veya kiralaması yönünde bir karar değildir. GESTAŞ A.Ş.’nin 04.02.2020 tarihinde İl Genel Meclisine gönderdiği talep “4 adet gemi alımı için İl Özel İdaresinin borçlanma ve ihtiyaç duyulan banka kredi miktarına kefil olması” talebinden ibarettir. Kefillik istenen borç miktarı ise resmi talep yazılarında belirtilmemiştir. İlgili komisyonumuz ve meclisimiz gerekli değerlendirmeyi yaparken GESTAŞ’ın Çanakkale halkına olmadığı kadar adil ve objektif olacağı sözünü vermiş ve bu sözü yerine getirmiştir. Tek cümleden ibaret olan bir talep yazısı dışında herhangi bir bilgi ve belgeye dayanmayan talebi Meclisimiz peşinen reddedebilecekken bunu yapmamış, ilgili komisyon başkanımız GESTAŞ A.Ş.’den incelenmek üzere bilgi ve belge talep etmiştir. Vali tarafından bu talep uygun görülmemiş, şirketin mali durumuna dair belgeler talebi inceleyen komisyonumuza sunulmamış, “talebin mevcut şekliyle karara bağlanmasında ısrar edilmiştir.” Bunun üzerine meclis kararıyla mevcut talep reddedilmiş ancak meclisin aldığı karar onaylanmamış, talep meclise geri gönderilmiştir.”

“Usulüne uygun olarak alınan meclis kararlarının yeniden görüşülmek üzere geri gönderilmesi tarafsızlığı ve hukuka uygunluğu tartışmalı olup, Çanakkale halkının iradesini yansıtan meclisin aynı usullerle alınmış bazı kararlarını onaylayıp bazılarını geri göndermek anti demokratik ve keyfi uygulamalardır. Buna rağmen meclisimiz aynı konuyu yeniden gündeme almış, ancak
yıllık geliri, İl Özel İdaresinin bütçesinden yüksek olan, buna rağmen zarar kaydeden GESTAŞ’IN miktar belirtilmeyen borçlanmasına, halkın vergileriyle oluşan Özel İdare bütçesiyle kefil olunması meclis çoğunluğu tarafından uygun görülmemiştir. Hiç şüphesiz ki, alınan karar kamuoyuna karşı ‘CHP Gestaş’ın gemi satın almasına izin vermedi, gemi kiralamaya devam etmesine karar verdi’, ‘GESTAŞ’IN bundan sonra yapacağı zamlardan CHP sorumludur’ şeklinde bir karalama kampanyasına dönüştürülmek istenecek ancak Çanakkale halkı bu manipülasyona izin vermeyecektir.”

“Şirket dahilinde; 10 yıllık döviz artışının asla belirlenemeyeceği bir ülkede döviz ile 10 yıllık kiralama sözleşmesi yapılmasına, -Türkçe olimpiyatlarının da içinde sayılabileceği- deniz ulaşım hizmetleriyle bağdaşmayan sponsorluk harcamalarına, özel tekel konumunda olup rakibi olmamasına rağmen reklam giderleri yapılmasına, adeta gölge belediyecilik faaliyetlerini vazife edinmesine yönelik Cumhuriyet Halk Partili kadroların ve Çanakkale halkının hiçbir uyarı ve eleştirisine bugüne dek kulak verilmediğini kamuoyu unutmuş değildir. Bununla birlikte, ölçüsüz zamlarıyla birçok kereler gündeme gelen şirketin borçlanma ve kefalet talebini meclisimizin kabul etmesiyle birlikte geçiş ücretlerine zam yapmayacağını öne sürmek mümkün değildir. Dolayısıyla ucuz ulaşımın Anayasal bir hak olmasından hareketle, bundan sonra yapılması muhtemel zamlara karşı da tavrımız her zaman net olacaktır. Kefaletin reddi yönündeki Meclis kararının, yapılması muhtemel zamlara bir kılıf olarak kullanılmasına ise Çanakkale halkının sağduyusu ve ahlakı asla izin vermeyecektir.”

“İl Özel İdaresinin bütçesinin oluşumunda vergi ve kaynaklarıyla halkın ve devletin hakkı vardır. Her iş ve işlemi bu bilinç ve sorumlulukla yapmak önceliğimizdir. Tek cümlelik ve birkaç satırlık talep üzerine GESTAŞ’ın miktarı kesin olmayan borçlanmasına şahsi malvarlığıyla kefil olmak isteyen herkes kefil olmakta şüphesiz serbesttir. Ancak İl Özel İdaresinin bu koşullarda kamuya ait malvarlığıyla kefalet talebini kabul etmesi kamu yararıyla ve hakkaniyetle bağdaşmayacaktır. İl Özel İdaresi bütçe ve kaynaklarını kamu hizmetine dönüştürerek adil ve doğru dağıtmak İl Genel Meclisinin görevidir. Vergilerimiz, her nasıl ki AKP iktidarının ürünü olan özelleştirmeler ve liberal politikalar gereği ‘yol, su, elektrik’ olarak bize dönmüyorsa, hiç değilse ‘GESTAŞ borçları’ olarak da bize geri dönmemelidir.”

Gizem Tuğçe BAYHAN
Editör: Boğaz Gazetesi