ABD’li teknoloji devi Microsoft’un 365 uygulamalarında dünya genelinde yaşanan arıza nedeniyle birçok sektörde aksamalar yaşandı. Microsoft firması bazı hizmetlerinde kesintiler yaşandığını kabul etti. Ancak kesintinin nedeni açıklanmadı. Sıkıntılar ABD, İngiltere, İrlanda, Avustralya, Yeni Zelanda, Hindistan ve Japonya gibi birçok ülkede görülürken, bu ülkelerde havacılık ve bankacılık alanlarında etkili oldu. Bu çerçevede Berlin Havalimanı da sorunlar yaşandığı duyurusunu yaptı. İspanya’da tüm havalimanlarında teknik sıkıntı yaşandığı bildirildi. İsrail Merkez Bankası, CrowdStrike sorununun bankaları etkilediğini açıkladı ve Türk Havayolları da check-in, biletleme ve rezervasyon işlemlerinde sıkıntılar olduğu mesajını paylaştı.

Microsoft’tan kaynaklanan sorunlar kapsamında konuşan Bilişim ve Yazılım Uzmanı Melih Aşıcı, İhlas Haber Ajansı’na değerlendirmelerde bulundu. Aşıcı, sorunun Microsoft’un siber yazılımını yapan bir firmadan kaynaklandığını belirterek, “Microsoft servislerini ve işletim servislerini kullanan tüm sistemler kısa süreli de olsa bir çökme yaşadı. Bu sıkıntı bankacılık, ulaştırma, havacılık gibi birçok alanda ve devlet kurumlarının da birçok kolunu etkiledi” diye konuştu.

“Amerika’dan tutun Paris Olimpiyatlarına kadar her yer etkilendi”

Aşıcı, dünyadaki çoğu kurumum dijital sistem ve bilgisayar üzerine işlemler yaptığını vurgulayarak, “Havacılık ve bankacılık tamamen bu sistemlere bağlı. Yaşanan sıkıntı, bu sistemlerin çökmesine ve gecikmelerin yaşanmasına neden oldu. Ayrıca havacılık sistemlerinin de aksamasına neden oldu. Bugün baktığımızda Amerika’dan tutun Paris Olimpiyatlarına ve Japonya’ya hatta Türkiye ‘de Türk Hava Yollarına kadar bunun sıkıntılarını yaşadı. Birçok sistem bu durumdan etkilendi. Bir siber saldırı olmadığı söylendi. Fakat siber saldırı olmasa da bir güncellemeden kaynaklı bir hatadan kaynaklı gerçekleşen bir sorun anladığımız kadarıyla” açıklamasında bulundu.

“Sorun çözüldü”

Sorunun temelde çözüldüğünü dile getiren Aşıcı, “Bu geçici bir durum, sorun çözüldü fakat yaşanan gecikmelerle tabii ki bu sistemlerin tekrar ayağa kaldırılması kolay bir durum değil. Bununla iliği kısa sürede önemler alındı ve çeşitli çalışmalar yapıldı. BTK’da bunun için bir açıklama yaptı. Fakat bu sistemlerde yaşananlar daha önce de yaşandı ve bugün de yaşanıyor. Bu bize ulusal çapta tek bir elde olan bir sistem ne dersek diyelim çok güvenli değildir. Bunun için alternatif çözümler üretmemiz gerekiyor” diye konuştu.

“Suudi Arabistan’dan tutun Avrupa’nın birçok ülkesine kadar havacılık sistemi etkilendi”

Yaşanan sıkıntının ilk olarak ulaştırma konusunda gündeme geldiğine dikkati çeken Aşıcı, “Bugün baktığımızda gecikmeler, havacılıkta chek-in yapamama durumu, uçakların kalkış yapamaması gibi havacılıkla ilgili tüm konularda sıkıntılar yaşandı. Benzer şekilde bankacılık sistemlerine ulaşılamama, para transferi konularında sıkıntılar yaşandı. Burada önemli olan bir konu da veri kaybının olmaması. Bir mağduriyet olmayacağı da belirtildi. Fakat yaşanan bir gecikme de olsa bir çok şeyi etkileyebiliyor. Bu sistem bizimle birlikte Suudi Arabistan’dan tutun Avrupa’nın birçok ülkesine, Amerika’ya kadar birçok ülkede havacılık sistemi başta olmak üzere etkiledi” değerlendirmesinde bulundu.

“Yerli ve milli yazılım çok önemli”

Aşıcı, Microsoft’un uluslararası bir şirket olduğunu ve dolayısıyla Türkiye’de de hizmet verdiğinin altını çizerek, “Bu tip sistemlerin bir noktada yedeğini geliştirip daha sonra da bunu yerlileştirerek bu sitemlerin temelini geliştirmemiz gerekiyor. Yazılım sistemi tabii ki saldırıya açık bir sistem. Bankacılık sistemlerinin kitlendiğini gördük. Daha uzun süreli kitlemeler de olabiliyor. Ulusal bir saldırı tüm dünyayı etkileyebiliyor. Bu da tabii siber saldırılara açık bir durum. Ülkesel olarak kendi yazılımlarımızı ve sistemlerimizi yaptığımızda uluslararası bir saldırıda olabildiğince kendimizi filtreleyebilmiş oluruz. O yüzden yerli ve milli yazılım çok önemli” şeklinde konuştu.

Kaynak: İHA